Zoli Malajziában

Zoli Malajziában

Penang, Georgetown: gasztronómia, vallás, "plázázás" és buszjegy Cameron Highlandsre

2020. február 03. - Zolek81

borito_14.jpg

Georgetown, gasztronómia

Már Langkawin folyamatosan kaptam az "infókat" a helyiektől és más utazóktól hogy miket kóstoljak meg ha Georgetown-ba érek: jelentem teljes képtelenség mindent végigenni pedig derekasan próbálkoztam... az is igaz hogy ebben a rohadt melegben sokkal kisebb a "fogyasztásom" mint otthon.

Állítólag Penangot évek óta dobogós helyen említik  "a világ legérdekesebb gasztronómiai úticéljai" között, az biztos hogy a maláj, indiai és kínai népek kiegészülve a nyugati hatásokkal a konyhaművészetükben valami egyedit alkotnak - egy levesimádónak mint Én igazi Kánaán :))))

A helyiek imádnak enni és esténként szinte megszállják a kajaudvarokat (Food Court) ami egyrészt jó mert kicsit a részévé válsz a város "forgatagának" másrészt nekem rossz mert túl hangosnak találom ezeket a helyeket úgyhogy sokszor a fő ebéd és vacsoraidő előtt/után ültem be kajálni. A gyomrom egyszer sem esett el (áldás az Úrnak a Coca-Coláért) 1-2 "hasmarcs" bejátszott de ennyi belefér. Igazából akkora a szórás árazásban hogy ettem kiváló tésztát csirkével 5 ringgitért (400 forint) és teljesen középszerű curryt negyvenért ... három helyet tudok kiemelni a számtalan közül (ahol ettem is nemcsak nézelődtem) :

1. Jetty Food Court (közel a vízparthoz az Art Street mellett)


img_20200126_111859.jpg

2. Red Garden Food Paradise (a szállásomtól pár sarokra, szintén óváros az Oriental Hoteltől nem messze)

redgarden.jpg

3. Esplanade Park Food Court (közvetlenül a kikötő mellett a főutcán a parknál)

06.jpg

Igazából a helyek ugyanarra az elvre épülnek: a "kajaudvaron" belül a számtalan kis étteremnél pultnál rendelsz / minden asztalon van egy sorszám és az a "számlád" majd kihozzák - az italért pedig vagy elmész magad vagy egy pincér (ez mondjuk költői túlzás, egy helyi "arc") kihozza neked és vele rendezed de mindenképp külön számolják az ételtől. Vannak kétszintes helyek is ahol felül étel alul ital, miután kényelmesen elhelyezkedtél különösen "vicces" lelépcsőzni egy kóláért :)))

Az utcán evésnek szintén megvan a maga "bája" viszont fotózni nem sokat tudtam mert mindig tele volt a kezem valami dobozzal amiből lapátoltam be a kaját :)))

Próbáltam jegyzetelni az ételek neveit amiket megkóstoltam de belekavarodtam a helyi nevekbe úgyhogy a teljesség igénye nélkül:

- Laksa (talán Asam Laksa és Air Itam Laksa volt a kettő amit ettem) helyi leves mindenféle alapanyagból: rák vagy csirke, lime, gyömbér, hagyma, hallé = IMÁDTAM

img_20200125_161833.jpg

- Noodle Soup (sima tésztás húsleves) Kínai és Indiai "verziót" is ettem, mindenfélével lehet kérni: csirke/marha/rák - nekem a Kínai jobban bejött mert "egyszerűbb" volt, az Indiai paradicsomos szósszal készül:

img_20200125_161832.jpg

- Indiai "tál" / egy komplett "ebédmenü" a választott hússal, rizzsel, lepénnyel és zöldségekkel: bazifinom és röhejesen olcsó (7 ringgit - 500 forint)

img_20200125_161831.jpg

- Penang Curry / na ez dobogós a legjobb étkezéseim listáján: alsó-felső csirkecomb brutál fűszerezéssel, chips, rizs tetején tükörtojással és zöldség "mix": 

img_20200128_130419.jpg

- Chicken Satay (a szokásos csirkenyárs mogyorószósszal):

satay.jpg

- Mee Goreng (hasonlít az indonéz Mia Gorenghez) tésztás csirke és az eddig legolcsóbb főételem / 5 ringgit volt:

img_20200201_150755.jpg

És szintén a teljesség igénye nélkül a nem (teljesen) helyi ételek: Shawarma (itthon Gyros), malacsült, Burrito és Olasz pizzaszelet:

Édesség terén jóval visszafogottabb voltam (sok helyi cucc túl "gej" volt nekem) de a banános/mangós palacsintával nem lehet mellélőni és ott a ROTI vagy RO-TI ami hasonlít a palacsintára de vékonyabb és "szárazabb" jobban törik a tésztája de mézzel isteni:

 img_20200126_151822.jpg

És számomra a csúcs: a sós/édes csokis rizspuding vaníliafagyival:

img_20200201_161126.jpg

És akkor még ott van a kávézás művészete amit magas szinten "űznek", rengeteg eldugott menő kis kávézó van viszont a jó kávénak meg is kérik az árát: 7-12 ringgitet fizettem (6-900 forint ami persze csak az ételárakhoz viszonyítva drága).

Jó helyek ahol jártam: 55 Café (a szállásomtól 50 méterre a sarkon) / Coffee Addict (az óvárosban) / a nagyon felkapott és trendi Awesome Canteen (a Jetty Food Court mellett) és persze a Starbucks :))))

Harmony street, vallások, templomok

borito_15.jpg

A legjobban ez (egy másik utazó által készített) a miniatűr jellemzi Penang, Georgetown és a "Harmony street" vallási sokszínűségét: a Wikipédia szerint a lakosság 44.6% muszlim, 35.6% buddhista, 8.7% hindu, 5.1% keresztény, 4.6% taoista és egyéb kínai népi vallású, 1.4% más ill. felekezeten kívüli és látszólag mindenki békében él egymással.

A "Harmony street" elnevezés az itt meglévő harmóniát szimbolizálja bár ha jól tudom nem hivatalos, a térképeken "Jalan Masjid Kapitan Keling" szerepel. Én végigjártam rengeteg templomot és szentélyt az elmúlt három évben bár nem gyakorlom a vallásom és nem tartom magam "hívőnek" de mégis lenyűgöznek ezek a helyek és amit adnak az embereknek, tisztelem mindenki hitét. Viszont a mostani utamon a legtöbb szent helyet csak körbejártam mert a holdújév miatt szinte mindig tömeg volt és szándékosan nem akartam belesodródni az "ünneplésbe".

A négy legjelentősebb templom "Harmony street" 1km-es "körzetében":

1. Kapitan Keling Mosque / Kapitan Keling mecset  

Ha már hiányoltam az igazán szép mecseteket Langkawin hát Penangon megtaláltam, a helyet a 19. században alapította Cauder Mohuddeen Merican muszlim vezető, és a legnagyobb mecset a városban (a mai formáját több felújítás után érte el).

Én imaidőben jártam itt ezért nem mentem be de abszolút "turistabarát" a hely: vannak idegenvezetők és adnak ruházatot a test megfelelő elfedésére amennyiben szükséges (talán a lábat és a vállat is el kell takarni).

2. Kuan Yin Teng - "Goddess of Mercy" taoista templom

Ez a templom a szállásomtól 100 méterre volt a főutca sarkán ezért minden nap láttam és nyugodtan mondhatom hogy a holdújév alatt az ünneplés -szinte- folyamatos: mindig égtek a füstölők, imádkoztak, petárdasort gyújtottak meg (egyszer amikor a hátam mögött pukkant majdnem infarktust kaptam).

A templomot 1728-ban építették és eredetileg a tengeristennőnek Mazunak szentelték fel de ezt később egy renoválás után megváltoztatták és a templom ma is Guan Yin, az irgalom istennője előtt tiszteleg:

3. Sri Maha-mariamman hindu templom

A legrégebbi hindu templom Penangon: 1833-ban alapították, a bejáratait és a homlokzatot az istennők és istenek zseniális szobrai díszítik.  A nyitva tartás nem állandó: délelőtt 6.30-12.00 délután 16.30-21.00 között látogatható.

img_20200125_165131.jpg

img_20200131_114700.jpg

4. St.George protestáns templom

A keresztények (egészen pontosan a protestánsok) kisebbségben vannak a városban de mégis ez a templom van a legközpontibb helyen a főút mellett: az 1800-as évek elején amint a Brit Kelet-Indiai társaság megszerezte a területet és elkezdte a templom építését amit többszöri újratervezés után 1819-ben szentelte fel a Kalkuttai püspök Thomas Fanshawe Middleton. Ottjártamkor nem volt látogatható, talán egy újabb renoválás alatt áll.

Prangin "Mall", plázázás és buszjegyvásárlás

Mivel kellett pár dolgot vennem (piperecikkek, zokni, póló, szúnyogirtó) gondoltam megnézem a Prangin bevásárlóközpontot az óvárostól kb. 15 perces sétára, később a helyiek jól kiröhögtek hogy sikerült a "leggagyibbat" kiválasztanom :))) bár a célnak megfelelt de valóban nem voltak nagy ruha-világmárkák boltjai hanem inkább egy butiksor és kínai piac plázának "álcázva": 

Mivel másnap továbbutazom gondoltam személyesen veszem meg a buszjegyet (a pláza oldalában vagy 8 iroda van) ugyan "online" 10-15 százalékkal olcsóbb tud lenni de tapasztalatom szerint megéri az utazási iroda jutalékát kifizetni ha nem vagyunk biztosak benne melyik a legközelebbi buszállomás vagy szóban 3x rákérdezünk hogy akkor ugye BIZTOS hogy 7.30-kor indul, ugyanis az Ázsiai menetrendek hmmmmm: hát rugalmasak :))))

45 ringgitet (3,400 forint) fizettem egy irányba a jegyért Tanah Rata kisvárosába (Cameron Highlands), nem sok egy 250 km /5 órás/ útért. Online tervezéshez, menetrendekhez ezt a két oldalt használtam:

https://www.easybook.com/

https://12go.asia/  

A bejegyzés trackback címe:

https://zolimalajziaban.blog.hu/api/trackback/id/tr7315450986

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása